reklama

Izby a ich obyvatelia

Páčia sa mi izby, ktoré sú vyzdobené príbehmi ich obyvateľov. Spomínam si na jednu takú. V Ljubljane. Nábytok nič moc, ale steny, tie sa priam prekrikovali v rozprávaní o tom, ktorá čo nesie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Napríklad fotografie. Alpy zdolané s priateľom, ktorý celý život strávil len v mestách. Ten v zime na vrchole jedného z kopcov vyzeral smiešne. Niektorí ľudia ani v dobrom turistickom oblečení nevyzerajú dobre. Prilba na jeho hlave akoby mala spadnúť každú chvíľu. Postoj tak nebezpečný, že len zo včerajšieho stretnutie viete, že nespadol. Alpy sú krásne. No vidieť na fotografii v Alpách Petra, to hovorí o nevšednom zážitku. Vraj len návšteva Ljubljany – mesta. Potom malá, pekná vychádzka do hôr. Tá fotka hovorí o tom, že obyvateľ tejto izby je niekomu dobrým priateľom!Na stene vedľa fotky z Alp sú fotografie niekoľkých neznámych tvárí. Niežeby nemali mená. Len ich nepoznáte. Poznáte ale ich výrazy: starci, ktorí sa už nemusia holiť, zuby vykrivené od fajky, flanelky zošívané tak, že ani neviete, kde sú pôvodné švy. Tie fotky starcov hovoria, že obyvateľ tejto izby je citlivý na tváre ľudí, vie v nich čítať a váži si ich!A potom natrafíte na množstvo pohľadníc z celého sveta (aj zo Slovenska). To sú jemné úsmevy a pohladenia odoslané priateľmi z ďalekých miest – naozaj vzdialenosť nehrá úlohu. Tento obyvateľ nie je sám!Základným stavebným prvkom v izbe môjho obyvateľa boli nie steny, či metre, ale knihy. Knihy majú zvláštnu vôňu. Občas, keď mám čas si na nich všímam nielen ceny ale aj k nim privoniam. Tá vôňa im dodáva čaro. V izbe nebola jediná stena bez nejakej, hoci aj maličkej poličky plnej kníh. Zoradené, väzby poohýbané, v mnohých maličké kúsky papierov. Hovoria o častiach bez ktorých by knihám zostala už len vôňa. Keď sa do hociktorej začítate, máte dojem, že ste vstúpili do iného sveta, ktorý hovorí inou rečou, ktorej by ste chceli rozumieť, je o bohatom živote. Ten, kto obýva túto izbu, má bohatý život!Časy spred storočia pripomína niekoľko sviečok a kahancov. Každá už niekedy horela. To spoznáte podľa ohoreného knôtu. Čakáte, či súmrak zapáli sviečky, a vy sa v tajomnom blikajúcom svetle dozviete, ktorá odkiaľ prišla, ale hlavne kedy horela. Kto sa stretol s mojím obyvateľom, keď horela táto krásna vysoká svieca? Akým slovám vtedy dodala svetlo? Môj obyvateľ vie o váhe chvíle!V pravom kúte, hneď pri dverách je stôl s počítačom. Stroj nič moc. Asi ho používa len na písanie. Čo vlastne píše? O čom píše môj obyvateľ? Malá polička, ako každá iná v izbe, je plná kníh, slovníkov: anglický, nemecký, taliansky, ruský, španielsky, grécky, japonský. Načo pokračovať, keď vedľa nich je zopár rozčítaných kníh v podobných jazykoch. Zľakol som sa. O čom sa dá s takým človekom zhovárať? Pod poličkou je ikona Matky Božej, vedľa nej fotografia Gándhího. O čom by som hovoril s nimi? Asi by som ich počúval. Môjho obyvateľa sa oplatí počúvať!Už som hovoril o hudbe, ktorá ja zamknutá v mnohých obaloch a čaká, kedy bude môcť tiež prehovoriť o živote, ktorý žije v tejto izbe? A hovoril som o okne, ktoré neuzatvára ale ukazuje pokračovanie tohto života? A hovoril som meditatívnom vankúši? A o pavúkovi? A o ..? Izba mlčí, keď nemá o čom hovoriť. Sadol som si, zatvoril oči, našiel svoju obľúbenú hudbu, zapálil jednu sviečku, pootvoril okno, oprel sa o vankúš, počkal som na obyvateľa. Keď prišiel, súmrak sa akoby v momente zmenil na úsvit. To isté slabé slnko bolo na opačnej strane. Milujem izby, ktoré pravdivo hovoria príbehy ich obyvateľov. Jedna taká čaká v Ljubljane. Ach, tie izby!

Ondrej Bodnár

Ondrej Bodnár

Bloger 
  • Počet článkov:  33
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Aj ja si myslím, že „žiadny človek nie je ostrov“ (T. Merton). Aj ja mám priateľov. Načúvam im, pozorujem zmeny v našich životoch, hľadám odpovede na otázky, ktoré nás trápia. Mnohé odpovede a postrehy sme našli spoločne. Zoznam autorových rubrík:  Bosna i Hercegovna (BiH)Eseje, prózaKeď som sa zamyslel...OsobnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu