reklama

Hodnoty, ktoré (ne-)žijeme, II.

Po týždni v ktorom sa udialo veľa vecí: nešiel nám internet, ja som šiel na pohovor, prišli k nám na pár dní, nie všetko šlo ako malo, ... , prinášam vám pokračovanie môjho zamyslenia nad hodnotami, ktoré (ne-)žijeme. Teraz o „coolture tínejdžerov“ a dvoch filmoch, ktoré sa nebáli hovoriť jasnou, zrozumiteľnou rečou: „Trinástka“ a „Predajcovia cooltury“. Tak zrozumiteľnou, že by jej snáď porozumeli všetci tínejdžeri.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)
Obrázok blogu
(zdroj: http://www.filmklub.sk/m/movie_stills.php?id=2384)

Sedeli sme v Auparku, opakovali si repliky dobrej českej komédie, ktorú sme práve videli, chválili výborné Krušovice a hovorili o všeličom. Ja som si dopĺňal chýbajúci sociálny prvok, nasával atmosféru veľkomesta a podvedome si odpovedal, či by som sa sem po rokoch chcel zas vrátiť. Moje zamyslenie z času na čas narušili príjemní mladí ľudia, ktorí si istotne dali poriadne záležať na tom, ako vyzerajú. Všetkých som dobre poznal. Videl som ich už častokrát predtým, než som si sadol v Auparku na pivo. Ich pravé mená neboli zaujímavé. Pre mňa aj pre iných to boli Britney, J Lo., Anastacia, Avril Lavigne, Eminem, Fred Durst, ... Boli oblečení i odhalené naozaj coolovo. Vrodený ostych mi bránil pýtať sa a zisťovať čo nosia v sebe.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vo filme „Trinástka“ (Thirteen , r.2003) sa mladučká Tracy snaží byť coolova ako jej veľký vzor, spolužiačka Evie. Natrvalo mení nielen svoj šatník, či farby na tvári, ale aj ľudí okolo seba. Svoje miesto v jej „dospievaní“ majú sex, parties, drogy. Tracy sa úspešne približuje svojim idolom, a vzďaľuje sa svojmu okoliu, ktoré sa s ňou nemení, ale žije iným životom. Okolie je tak prvkom, ktorý poskytuje priestor pre pohľad zvonku. Film, ktorý je striptízom sveta mladých je zaujímavý aj tým, že mladučká Nikki Reed (Evie) sa podieľala na tvorbe scenára, priniesla teda pohľady reálneho tínejdžera. Je pravda, že film je americkým pohľadom na americkú tínejdžerskú generáciu, a zachytáva len jej časť. Nemôžem si pomôcť, ale tí mladí v Auparku mi ich tiež pripomínali. Chceli byť cool a aj boli. Vydali sa na cestu zmeny a pritom predovšetkým okopírovali vyššie menovaných „slávnych“. Nosili na sebe to, čo sa nosí, komunikovali tak, aby nebolo pochýb o tom, kam patria. „Amerika“ už nie je tak ďaleko. Naozaj majú naši mladí neuveriteľnú možnosť zažiť „Ameriku s jej deťmi“ kdekoľvek na Slovensku. Dostáva sa im pod kožu cez vzory, ktorým sa podobajú stále viac. Tie oči tieňované správnym spôsobom, tričko, ktorú nesmie zakrývať, čo má zostať odhalené, džíny by mali mať odkukanú šírku i dĺžku, značka je len výhodou, vo vlasoch gel, ... a reč tiež „americká“.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Že preháňam? Že to je len v Bratislave? Ak by som bol len z toho obvinený, nejako by som sa z toho vyspal. Mám totiž iné, vážnejšie obvinenie. Pre seba. A aj pre tých, ktorí sa tiež nájdu v záveroch amerického dokumentu „Predajcovia cooltury“ (Merchants of cool ): „Vidíme ich (mladých, tínejdžrov) každý deň doma, v škole, na ulici. Poznáme ich jazyk, vieme kde sa stretávajú, kedy sa vracajú domov, ... Myslíme si, že im rozumieme, no oni si to nemyslia. Dnes im poriadne a profesionálne načúvajú už len predajcovia cooltury.“ Títo mladí sú vďačnou cieľovou skupinou všetkých popredných predajcov „cooltúry“: hudba, oblečenie, obuv, nápoje, koncerty, suveníry, časopisy, TV-shows, ai. „Naplnené životy“ týchto mladých stoja strašné peniaze, veľa času, ale predovšetkým znamenajú posun v základnom prístupe k hodnotám. Totiž, to čo by pre človeka malo byť jednou možnosťou z mnohých, sa pre nich stáva hodnotou - kritériom, podľa ktorého sa rozhodujú. „Byť cool“ v mojom pohľade predstavuje legitímnu možnosť životného štýlu. Avšak významný posun, ktorého sa obávam, nastáva, keď „byť cool“ je hodnotou – kritériom, podľa ktorej si vyberám.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Amerika“ je dnes týmto mladým skutočne bližšie. Je príjemné sledovať ako sa v tomto vzdialenom svete, ktorý bol pre nás roky nedostupný, obratne a suverénne pohybujú. No nevybrali si ho sami z pomedzi mnohých iných. Bol im, často agresívne a prefíkane, prinesený pod nos v čase, keď sa učili mali učiť vyberať si. Zvykli si naň a teraz si vyberajú podľa neho.

Roky strávené s mladými, síce trochu staršími (VŠ-lákmi), ma presvedčili, že ide o veľa, pritom vždy predovšetkým o jednotlivca.

Ondrej Bodnár

Ondrej Bodnár

Bloger 
  • Počet článkov:  33
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Aj ja si myslím, že „žiadny človek nie je ostrov“ (T. Merton). Aj ja mám priateľov. Načúvam im, pozorujem zmeny v našich životoch, hľadám odpovede na otázky, ktoré nás trápia. Mnohé odpovede a postrehy sme našli spoločne. Zoznam autorových rubrík:  Bosna i Hercegovna (BiH)Eseje, prózaKeď som sa zamyslel...OsobnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu